نوشته شده توسط : حسين همتي

 

 

 در جلد 51 بحار الانوار در بخش معرفی کسانی که ادعای دروغ وکالت و یا ارتباط با حضرت حجت سلام الله علیه را کرده اند و مدعی کرامات بوده اند، نام حلاج نیشابوری عارف معروف و شهید! عرفا نیز آمده است . این امر در حالی است که حلاج سنی بوده است اما در مقطعی برای جذب شیعیان ادعای شیعه گری نموده و خود را وکیل حضرت حجت علیه السلام معرفی کرده و سفری نیز به قم می کند. مرحوم مجلسی به نقل از شیخ طوسی می نویسد:

«ابو نصر هبة اللَّه بن محمد كاتب، دخترزاده ام كلثوم دختر محمد بن عثمان، براى من (شيخ طوسى) نقل كرد كه: چون خداوند خواست اعمال «حلّاج» را آشكار سازد و او را رسوا و خوار گرداند، اين طور پيشامد كرد كه «حلّاج» خيال كرد ابو سهل بن اسماعيل بن على نوبختى  رضى‌اللَّه‌عنه  هم از كسانى است كه فريب دوز و كلك او را مي‌خورد و نيرنگ او در وى مؤثر واقع مى‏شود. لذا کسی را فرستاد نزد وى و او را به اطاعت خود دعوت کرد. او با كمال نادانى چنين پنداشته بود كه ابو سهل‏  هم در اين خصوص مانند ساير افراد ضعيف الايمان است و فريفته وى مى‏شود. از اين رو پيوسته او را به سوى خود دعوت مي‌كرد و به آرامى نيرنگ‌هاى خود را براى جلب وى به رخ او مي‌كشيد، زيرا موقعيت علم و ادب ابو سهل در ميان مردم مشهور بود.



:: موضوعات مرتبط: مهدي نصيري , مقالات , ,
:: بازدید از این مطلب : 668
|
امتیاز مطلب : 14
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
تاریخ انتشار : دو شنبه 2 مرداد 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : حسين همتي

 با نگاهی به کتاب «مغز متفکر جهان شیعه»

جابر بن حیان یکی از مبهم ترین شخصیت های تاریخی اسلامی است و در باره کمتر شخصیتی این مقدار اختلاف و تناقض گویی و تردید وجود دارد. هیچ وجهی از وجوه شخصیتی جابر ( اصل وجود او، نام او، تاریخ تولد، محل تولد، آثار، مذهب سال وفات و مدفن) مورد اتفاق مورخان نیست.

مهدی نصیری   

 در باب اثبات مطلوبیت علوم مدرن غربی و عدم تعارض آن با دین و بلکه پیوند و تلائم آن با دین، ادله گوناگونی از سوی متدینین مطرح می شود که از جمله آنها استناد به شخصیتی تاریخی به نام جابر بن حیان است. چنین مشهور است که جابر بن حیان یکی از شاگردان برجسته امام صادق علیه السلام در علوم طبیعی و تجربی و از جمله علم شیمی و طب بوده و نظریه ها و رساله های علمی بسیاری که محصول تعالیم آن امام همام بوده است از خود به جای گذاشته است و این آثار در دسترس غربی ها قرار گرفته و مانند دیگر متون علمی ای که از تمدن اسلامی به غرب برده شد، در رنسانس علمی غرب سهمی به سزا داشته است و این بدان معناست که نه تنها تعارضی بین دین و به خصوص مکتب تشیع با علوم و تمدن جدید غربی نیست بلکه اساساً نوزایی علمی غرب مدیون و منبعث از تمدن اسلامی است.



:: موضوعات مرتبط: مهدي نصيري , مقالات , ,
:: بازدید از این مطلب : 639
|
امتیاز مطلب : 105
|
تعداد امتیازدهندگان : 25
|
مجموع امتیاز : 25
تاریخ انتشار : دو شنبه 23 اسفند 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : حسين همتي

در آغاز بحث ذکر چند نکته ضروري به نظر مي رسد. نکته اول اين است که حضرت علي(ع) به کميل فرمود: «ياکميل ما من حرکة الا و انت محتاج  فیها الي معرفة» اي کميل برای هر حرکت خود نیاز به معرفت و شناخت داري. اين که  ما متدين و حزب اللهی هستيم، کافي نيست. بايد در قبال هر حرف و سخن خويش و هر مرده باد و زنده بادمان معرفت هم داشته باشيم. در جايي ديگر مي فرمايند کسي که بدون بصيرت وارد ميدان عمل شود هر چه که بيشتر سرعت بگيرد از مسير اصلي انحرافش بيشتر مي شود.

 ضرورت معرفت نسبت به دين و مکتب

نکته دوم اينکه نسبت به چه چيزي معرفت پيدا کنيم. پر واضح است اولين چيزي که به آن بايد معرفت پيدا کنيم، مکتب و دين است، اينکه ببينيم خداوند، اهل بيت و ائمه معصومين (علیهم السلام) از ما چه چيزي خواسته اند .         

 در مسأله دين شناسي هم بايد  سراغ قرآن و عترت برويم. زماني به امام باقر علیه السلام عرض کردند دو نفر هستند که خيلي عالمند ولي با اهل بيت علیهم السلام نيستند. حضرت فرمودند به ايشان بگوييد: شرّقاً او غرّباً لم تجدا علماً صحيحاً الا ما خرج عن هذا البيت. به شرق و غرب برويد معرفت صحيح را جز آنچه که در  خاندان وحي و ما اهل بیت است، نمي توانيد پيدا کنيد.



:: موضوعات مرتبط: مقالات , ,
:: بازدید از این مطلب : 419
|
امتیاز مطلب : 76
|
تعداد امتیازدهندگان : 19
|
مجموع امتیاز : 19
تاریخ انتشار : چهار شنبه 27 بهمن 1389 | نظرات ()

صفحه قبل 1 صفحه بعد